søndag den 6. januar 2008

Sidste dag i Indien

Saa er der under 24 timer til, vi er tilbage i Danmark. Det er underligt at taenke paa, fordi 24 timer er ikke saa land tid, men det vi skal er at rejse fra en verden til en anden - eller saadan foeles det i hvert fald.

Vi sidder nu paa en internetcafe i det centrale Delhi. Kl 12 tjekkede vi ud fra vores hotel. Nu er vi lige kommet fra en roof top restaurant, hvor vi spiste sen morgenmad sammen med Stine og hendes kaereste (som nu er gaaet ud for at bruge de sidste rubis i nogle turistbutikker). Om lidt vil Hans og jeg ud og se India Gate og gaa en lille tur paa Raj Path maaske hen til praesidentpaladset. Derefter moedes vi igen med Stine og kaeresten for at spise aftensmad paa deres hotel. Kl 9PM tager vi en taxa til lufthavnen (man skal nemlig vaere der i god tid, fordi der er ved at blive bygget om), og saa flyver vi efter planen kl 2.30AM indisk tid. Omk kl 10AM dansk tid er vi saa i Kastrup lufthavn, hvor vi vil hoppe paa et tog mod nordjylland.
Vi er parate til at komme hjem - baade fysisk og mentalt.

Igaar ved vi i Agra og se Taj Mahal. Det er vist naesten en bygning man skal se, naar man er turist i Indien. Historien bag Taj Mahal er en meget smuk kaerlighedshistorie, som jeg kort vil fortaelle i et par saetninger. Taj Mahal er et gravmaele, som stormogulen Shah Jahan fik opfoert til aere for sin yndlings hustru Arjumand Banu Begum. Arjumand var Jahans 2. hustru, som doede i barselsengen efter at have foedt deres fjortende barn. Byggeriet startede i 1632 og var faerdigt 22 aar efter. Taj Mahal er bygget at hvidt marmor, som blev hentet af ca 1000 elefanter fra Jodhpur i Rajasthan, og der er indlagt en masse halvaedelsten som flotte moenstre i marmoret.
Det var meget smukt at se, og vi kom kl 7AM, saa der var faa turister. Vi har taget en masse billeder, hvoraf vi laegger nogle ind her paa bloggen, naar vi kommer hjem.

Nu vil vi ud og nyde det sidste vi kan af Indien - for denne omgang.